ЦВЕТЕН ПРАШЕЦ, ИЛИ ДИХАНИЕ НА ЛЮБОВТА
Като полъх на пролет идва дългоочакваната
стихосбирка на Маргарита Нешкова „Цветен прашец”, с подзаглавие „Дихание на
любовта” /изд. ИК „Феномен”, София, 2015 г./ Любовта диша, цъфти, разпрашва се,
опложда – сезоните, природата, душите ни, простора – „От изгрева до залеза те
има./Ти си обич и Родина за Душите,/ако ги има...” Докосването ни още до този
първи стих подсказва, че ще срещнем автор и поезия, наситени с дълбока духовност,
човечност и честност.
Томчето излиза с художествения дизайн на Елица
Илиева и Енчо Цветков, под редакцията на Кирил Назъров, като издание на Съюза
на писателите земеделци в България. Без съмнение, обаче, във всяка страница,
във всеки ред, се усеща присъствието на автора – Маргарита Нешкова. Едно име,
една личност, добре позната и уважавана в средите на сдружените земеделци и
творците земеделци, която тежи както със собственото си обаяние и човешки
достойнства, така и чрез дълбоката си връзка с историята на земеделското
движение и земеделските борби по време на тоталитарната система.
Без да парадира и без да крие своя корен, Маги
повежда читателя към своето биографично „Аз” още с посвещенията на книгата, но
и още с първите редове – мисли за любовта на известни личности и народни
поговорки, ни загатва и за своето житейско верую, и за своя лирически „Аз”.
Прочетох книгата на един дъх, и трябва да
призная, започвайки от края, от „Приказка за моята първа любов”. Провокира ме
заглавието, а чак след това се замислих за формата – послеслов ли е това,
откъснат лист от стар дневник, детски спомен, първа болка? Необичаен и силен
финал за стихосбирка – една истинска
приказка за първата любов, написана в проза... но с толкова поезия, колкото
понякога стиховете не могат да понесат. И продължих – напред, с „Прегърни ме” –
„Прегърни ме/прегърни ме така,/ че тъгата си студена да сгрееш/ самотата си в
мен да отвееш/ и в дебрите на старостта/ сладостта на посееш...” Вече знаех, че
държа в ръцете си една творба, наситена с дълбоки чувства и изстрадана мъдрост.
И в прозата, и в поезията си, Маргарита Нешкова е
преди всичко искрена.
Искрена – в желанието си да опише и разбере
любовта и страстта, опустошението и стихията на чувствата, да ги направи
разбираеми и за читателя... да ги опитоми? Не. Това не е възможно. Любовта в
поезията на Маги се разсипва, разпрашва и изчезва - като пясък, като прах.
Оставя ли следа? Живее ли?
Може да се каже, че още с композиционното
оформяне на книгата авторката е дала своя отговор. Ще го приеме ли читателят?
За него остава да се вгледа в четирите й части, със знаковите заглавия – „Опит
за портрет на любовта”, „Стъпки в пясъка”, „Семки в пясъка” и „Цветен
прашец”... Да, любовта се разпилява, като стъпки в пясъка, но тя се вкоренява –
дори в пясъка, израства, избуява и цъфти, за да даде живот, за да даде цвят на
живота и пак да се разпилее – като цветен прашец!
Трудно ми е да пиша общо за тази поезия –
любовна, интимно-лирична и еротична, както самата авторка я нарича. Затова ще
се спра само на няколко стиха, които дълбоко ме впечатлиха.
„Оглася водопаден смях гората.
Пречистен, въздухът трепти.
С пролетен копнеж водата
целува обли канари.” /”Влюбени”/
Или:
„Пръсти – преродили се мравки,
отминали всеки грозен порок,
дарете го със слънчев поток
от нежни грижи и ласки.” /”Желание”/
Образ, метафора, анимизъм? Гората се смее с
водопаден смях? Водопадът се смее и оглася гората със смеха си? Водата копнее,
пробудена за любов от пролетта и целува канарата... а канарата, преродените
пръсти-мравки, слънчевият поток? Няма да продължа – нека всеки сам открие своя
отговор. Мен ме възхити неочаквания словоред и живия образ. И поезията, която
избликва от всеки ред, като неукротима, укротена река...
Няма да кажа, че Маргарита Нешкова е майстор на
класическия стих, макар в стихосбирката да не липсват стихотворения, изградени
като правилни четиристишия с рима и ритъм, като „Цветен прашец”, „Мимолетно”,
„Изповед” и др., но не мога да не кажа, че тя е майстор на поетичния образ:
„Глухарчетата златни
с бели гриви,
познали всичките посоки –
бяха по-интересни.
Дали са по-щастливи?” /”Търсех любовта”/
Или:
„Две неверни очи –
с цвета на най-плодната пръст,
с цвета на зениците –
необяснимо обичах... /”Защо ги обичах?”/
Или:
„Несравнима в щедростта,
оазис в пареща пустиня,
топъл скут в студена зима,
дете от плът и хапка за пръстта...
и царица и робиня...” /”Когато те срещна”/
Но стига!
Поетичният свят на Маги не е само образ и слово,
той преди всичко е послание, и откровение и откровеност. И без да бъде
нравоучителна, нейната любовно-еротична поезия ни учи на нравственост и
почтеност. Дълбоко искрени и запомнящи се са нейните изповеди:
„Не ми трябва такава любов,
от която някой ще страда.” /”Гледна точка”/
Или:
„Не мога в очите да гледам
и лъжа.
Не мога, когато някой плаче
аз да се смея...
Не мога като паразит да живея...” /”Което мога и не мога”/
Нежно-лирично, пустошно-звездно и далечно от
делничните истини, но не по-малко категорично в своята човешка честност е
посланието на магичната Маги в „Не се страхувай”:
„Няма да ограбя
вселената на твоята Душа,
вселената на твоето сърце,
ни домът ти – замък от илюзии...”
Такава ли е тя? Неискаща да взема, неможеща да
бъде Дявол, зла, непочтена? Къде е любовта? Такава ли е любовта?
Не, любовта е стихия, ненаситна и искаща – не
само оживялата в човешка кожа любов на Луната, Дъба, Поточето и Върбата
/”Щом”/, но и любовта на лирическия „Аз”:
„Да ме наситиш със целувки...
Смешно е, не казвай го на мен
И след сто и след хиляда
ще изпитвам пак наслада...” /”Изворът живее в мен”/
Този извор на жизненост, на щедра до изнемога
любов, извира от всеки стих, обвива, обмива цялото повествование, защото
„Цветен прашец” не е просто стихосбирка, а събраната поезия на любовта в живота
на лирическата героиня, поетичен разказ за една житейска съдба. Любовта пулсира
във всеки ред – понякога тържествуваща и раздаваща, понякога безнадеждна,
безответна, понякога измамена, понякога измамна... любовта е дар, и пиршество
на сетива и чувства, на тяло, на душа... любовта е болка и лъжа... Но любовта я
има! Във всеки поетичен ред, във всеки миг от живота... Със сто лица, със
хиляди целувки, със хиляди копнежи и разрушени замъци от излюзии, любовта е
цветният прашец на живота, огънят, без който светът ще бъде пустиня, стихията,
без която ще има само пустота.
Може би тук е мястото да продължа с още един
щрих, който илюстрира и шеговито-еротичния пласт в тази богата на теми и идеи
многопластова творба, а именно – образа на еротичната любов:
„Полата й повдигна вятър устремен
и шибна задните й части...
...
Гърдите й закръглени ощипа
със всичките си неспокойни пръсти.
Навсякъде сладострастно я опипа
и подлеза с любовници задръсти...” /”Еротични страсти”/
Така бих могла да цитирам всеки стих от тази не
много обемиста книжка /116 стр./ и за всеки от тях да кажа повече думи,
отколкото съдържа самият той. Какъв е смисълът? Нима поезията трябва да се
подлага на дисекция, за да се разбере? Нима тя не е просто чувство, докосване
до душата, цветен прашец в бездушния ден? Да, това е поезията, това е поезията
на Маги. И все пак? Това ли е всичко? Само „цветен прашец”?
Не мога да отмина поемата „Несломена любов”.
Безспорно, тук автобиографичното начало е доминиращо, макар то да се прокрадва
и в почти всички стихотворения. Но не простият разказ за любовта, свързала
житейските съдби на родителите на поетесата прави тази кратка поема толкова
знакова за книгата. „Несломена любов” е разказ за несломимата любов на цяло
поколение млади хора, преживели в самота и трепетно, тревожно очакване на
любимия най-горещите години на живота си. Години на раздяла - от телените
огради и бетонните зидове на комунистическите лагери и затвори. Години на
безнадеждност и блъскане - в стените и оградите, разделили обществото на
избраници и „врагове на народа”. Години на пустота и болка по изгубените възможности,
по неосъщесвимите мечти, по пречупените съдби – не само лични, а и прострели се
над живота на деца и внуци. Но и години на любов – несломена от духовно и
физическо насилие, от тотално обезличаване, обезчовечаване; несломена - от
системата. Едно запомнящо се произведение, което прави чест на литературата,
творена от писателите земеделци - това мога да кажа за стихосбирката „Цветен
прашец”!
Габриела Цанева,
в-к „Литературно земеделско знаме”, брой 1/2015
г.