„ЧУДЕСАТА НА ДЕЦАТА” ИЛИ ЧУДОТО
НА ТВОРЧЕСТВОТО ЗА ДЕЦА...
Трудно ми е да кажа кога и къде за първи път прочетох
името Кирил Назъров – дали в страничките на списание „Славейче”, в онова,
избелялото вече детство, когато стихчетата му правеха живота по-цветен,
по-весел, или върху някоя шарена книжка, скътана в най-щурите спомени... Много
по-късно, от страниците на вестник „Земеделско знаме”, познах друг Кирил
Назъров... тогава статиите му будеха дремещите души, а рецензиите му напомняха,
че и в трудните дни на безверие и безвремие се създават произведения, които
заслужават свое място в литературата и в живота... А когато надникнах в
страницата му в литературния сайт „Литернет”, където открих дългата му
творческа биография, вече познавах не само писателя, но и човека Кирил Назъров
и знаех, че зад деликатната му усмивка, скрита в немирна брада, има цяла
вселена от чудеса...
Изкушавам се да започна тази кратка рецензия за
новата му книга „Чудесата на децата” с това, че е роден в с. Драгуш, Петричка
община, че е завършил българска филология във Великотърновския университет
"Св. св. Кирил и Методий", че е член е на Съюза на българските
писатели от 1980 г., че е един от членовете-възстановители на Съюза на
писателите земеделци в България, че негови творби са превеждани на руски,
естонски, полски, сръбски, румънски, испански, английски език и други
европейски езици. Автор е на над тридесет книги, от които повече от десет са за
деца - "Ловец на дъжд" (1975), "Ало, Слънчице" (1978),
"Скороговорки" (1979), "Хоровод" (1980), "Петльов
часовник" (1981), "Барабанче бъбриво" (1985), "Къщурка за
Щурец и Щурка" (1985), "Незабравки" (1986), "Сети се
ти" (1986), "Буквички скокливи" (1989), "Слънчова
шега" (1989), "Вълшебствата на детската градина (1990), "Сто
чуденки за чудене" (1993), "Весело букварче" (1994),
"Цветница" (2004).
Трудно се пише за деца – може би за това е нужно да
бъдеш учител, за да си винаги до тях, да усещаш, да дишаш с детския смях и с
детския плач, а може би е нужно да имаш душа, която никога не остарява. В житейската
биография на Кирил Назъров откриваме учителя, а също и човека, стоял твърде
близо до детските мечти като главен редактор на списание „Славейче” и
председател на детската секция към Съюза на българските писатели. И не се
учудваме, че стихчета и гатанки, уловени от чародеецът Назъров, за да бъдат
подарени на най-малките му приятели, са включени в учебниците за І, ІІ, ІІІ и
ІV клас.
„Какъв по-хубав подарък за първия учебен ден, или за
Коледа, може да получи един първокласник, от шарена книжка със стихчета?” –
пита авторът на „Чудесата на децата”.
И знам, няма по-хубав подарък от този...
Разгръщам книжката със зелена корица, събрала
усмивките на много дечица... и чета първото стихотворение „Годишен кръговрат”,
което със звънки рими повежда читателя по пътя на годишните времена, или по
житейско-философския път на повторението и развитието.
В композиционно отношение книгата е изградена от
единадесет части с нееднакъв брой стихотворения, обединени от обща тема, и може
би подчинени на програмното стихотворение „Годишен кръговрат” – „Пролетничета”,
„Цветница”, „Град Гора”, „Чудно лято на морето, в планината и полята”,
„Буквички скокливи”, „У дома”, „Мои палави играчки”, „Рисунки”, „Есенни багри”,
„Малки приказки” и „Вълшебствата на зимата”.
Може би не случайно детската година започва не със
смразяващата зима, с която започва календарната година, нито с есента, сезонът
на умиращата природа, когато започва учебната година. В книжката на Кирил
Назъров чудесата започват с пролетта, с първоцвета, когато „слънчевото кокиче”,
преварвайки „цвят и птиче” поздравява малкото момиче – лирическата героиня на
стихотворението. Юнакът-южняк стопява снега, полянката изпъстрява с цветя, а от
диалога на детето със Слънчицето се разбира как става това –
„Лъчите мои на ята
през земната кора проникват,
подръпват пъстрите цветя
с чевръсти пръсти и... поникват!”
Но не само звънките, запомнящи се рими вълнуват. В
детските стихове на Кирил Назъров има и много мъдрост, любов към родната
природа и уважение към скритата сила и устойчивотта в оня детски, разбираем
смисъл, но и в оня друг смисъл, за който някога не се говореше и който днес
почти забравихме... И на въпроса „Къде зимува пролетта”, авторът без колебание
отговаря:
„Пролетта бе скътана в сърцата
на най-храбрите, които бяха
в своя роден край и на децата
цяла зима топли песни пяха!”
За Кирил Назъров и българското знаме е разцъфтяло
„подобно цвете сред градина”, взело цветовете си и от слънцето, и от небесната
дъга, устойчиво на ветрове и бури, вестител на слава и красота.
Темата за пролетта и красотта е продължена и в
следващите цикли „Цветница” и „Град Гора”. Като в истинска приказка, цветята
танцуват, празнуват, лудуват, но и възпитават в любов към природата, към
разбиране и единение с прекрасното:
„Тръгнете по тези килими –
бродирани, неизбродими
Елате без леки коли
под китни, зелени ели...”
И без да противопоставя насъщната ни житейска среда
на мечтаната природа, продължава:
„С вълшебства добри ви зове
градът, оживял в стихове...”
За мен ненадминато, като образ и стихосложение, остава
лиричното описание на изтъкаването на „Слънчево килимче”:
„Слънцето лъчи подрежда,
сякаш че опъва прежда.”
Но... така бих могла да цитирам цялата книжка.
Все пак, не мога да не спомена „Златна рибка”,
стихче, в което не кой да е, а самата Луна се превръща в златна рибка, за да
утеши самотния вир, в който рибки не танцуват. Много звучно и мило звучи и
стихотворението „Къщурка за щурец и щурка”, включено в настоящото издание от
едноименната стихосбирка на К. Назъров. Може би тук е мястото да спомена, че
„Чудесата на децата” е сборник с най-добрите (по преценка на автора и редактора
проф. Симеон Янев) стихове, събрани от книжките „Ало, Слънчице”, „Хоровод”, „Къщурка
за щурец и щурка”, „Барабанче бъбриво” и „Буквички скокливи”.
След пролетта, върху малкия читател се разлива чудото
на лятото – с щурчовата песен край Искъра, с шепота на сребърни пътеки и
пясъчни дворци, с трудния път към покорените върхове и с морето, което искаме
да отнесем у дома. Но може би, защото за децата лятото винаги е много, много
кратко, и този цикъл в книжката е кратък.
И идва есента, идва учебната година – с цикъла
„Буквички скокливи”, с много хумор, топлина, закачка и поука, но не онази,
скучната поука на възрастния, който всичко знае, към непослушното дете, а с
поуката на майстора на словото, който вплита своя жизнен опит и жизнена позиция
в чудни картини и омайни звуци – не е нужно да казвам, че буквичките на Кирил
Назъров не само скачат, но и пеят... понякога се смеят, понякога бодат, а
понякога трябва за загърбим буквара, да загърбим ежедневното и да ги потърсим в
нощното небе, да открием своята звездна азбука, да видим и сърпа на луната с
очи на поет.
Но Кирил Назъров няма да е любимият автор на поколения
деца, ако говори само за училището през есента. След веселите буквички идва ред на изпълнения с
топлина и уют цикъл „У дома”, в който всеки усеща кое е най-горещото –
майчината ласка, усеща грижата на таткото, който майстори къщички за птички,
усеща подкрепата на семейството, което остава най-сигурния стълб в живота на
всеки от нас. Децата се учат, заедно със своите весели играчки и с моливчетата,
с които подреждат върху листа онова, което искат най-много, най-близко до себе
си – любимите герои от приказките, любимите животни от природата и своите
фантазии.
От листа на детската рисунка неусетно стигаме до
листите, оцветени от есента. Есента е нестинарка, и художник, обагрил ската, и
весел присмехулко, който помага на хвърчилото на литне. Есента е и онази, която
дарява жирафа с безкраен цветен шал от небесна дъга, за да не ни е жал за него,
в студа.
Във всяко от своите детски стихотворения Кирил
Назъров е скрил по едно чудо, но и по едно знание за света. Това най-силно се
усеща в неговите стихотворни приказки. Свежи, звучни, цветни, те ни разказват и
за далечния Млечен път, по който само в сънищата можем да летим, и за песента
на капчука, която се ражда от дъжда, и за чайката-санитарка на плажа... а колко
прекрасни са образите, сътворени от земеделеца Кирил Назъров, колко чисти и
силни са метафорите му, с които завинаги свързва звездиците-зърна в небесната
нива и слънчевите семена, превърнали се в маргаритки!
Верен на своя замисъл, Кирил Назъров завършва
кръговрата на чудесата с „Вълшебствата на зимата”. Студена и бяла, тя пак носи
много радост на децата. И с украсената елха, и с Дядо Коледа, и с вълнението от
написването на първото писмо – защото – на кого първо пише първолакът, ако не
на щедрия и чуден старец с голямата бяла брада и червена торба? Но и в зимните
стихове не липсват поуките. Снегозаводът на белокосата Баба Зима, която всичко
омагьосва, ръси много сняг, а децата трябва не само да се пързавят и да правят
чудесни снежни човеци, но и да... сковат по един чуден, дъсчен снегорин, с
който лирическият герой на едноименното стихотворение е готов „цяла лавина да
изрина!”
В този бял вихър от снежинки и веселие е вмъкнат и
съвсем кратичкият хумористичен подцикъл „Юнаци-веселяци”, в който авторът
намигва с всевиждащото си око към немирника-читател. Дори когато осмива
най-негативните черти, присъщи на човешкия характер, в стиховете си за деца
поетът никога не прекрачва границата на закачката, която може да бодне, но не и
да удари така, че да заболи твърде много. А Кирил Назъров умее, наистина умее в
своите тъжни смешки, писани за възрастни, да изтръгва силни чувства със
сатиричните си произведения.
Но нека се върнем към прекрасната, пълна с цветни
думи книжка, която гори от словесни картини, но в която не липсват и чудесни
илюстрации, нарисувани за малките читатели от художниците Мана Парпулова, Ани
Тузсузова, Надежда Йончева, Иван Гонгалов и Христо Алексиев.
Какво повече да кажа за „Чудесата на децата” и за
чудесата, които твори Кирил Назъров?
Може би отново това, че е много трудно да се пише за
деца, когато не си дете; може би това, че за да можеш да го правиш, трябва да
имаш детско, чисто, свежо и пълно с фантазии съзнание.
Може би трябва да кажа и това, че не е лесно да се
четат книги за деца, когато не си дете... Но колко е прекрасно, когато думите,
писани за детското, чистото, свежото и пълно с фантазии съзнание успеят да
пробият твоето собствено осивяло битие и те върнат в света на чудесата.
Смея да кажа, че Кирил Назъров е постигнал това.
Неговата книга като ураган помита всички скучни напластявания в помъдрелите ни
глави и ни отнася в чудния свят на детството! А, доколкото си спомням от моето
детство, и тогава беше интересно да ловиш дъжда с Кирил Назъров и да си говориш
със Слънчицето! Сигурна съм, че и днешните му малки читатели ще намерят своите
любими стихчета, герои и картини, скрити между страничките на „Чудесата на
децата”... а защо не и по някое истинско чудо?
Габриела ЦАНЕВА
в-к „Литературно земеделско знаме”, брой 1, януари-февруари 2012 г.
в-к „Словото днес”, брой 4 (696) от 16 февруари 2012 г.